MINŐSÍTETT PROGRAMOK ÉS MODULOK A KONTYVIRÁG ERDEI ISKOLÁBAN
 

1. Alsósok részére:

Programok, melyek egymásra épülő modulokból állnak

Kontyvirág Rovartanoda

Az emberek jó része viszolyog az ízeltlábú állatoktól, aminek legfőbb oka a tudatlanság. A program célja, hogy érzelmileg megnyissa a gyerekeket az általában visszataszítónak, félelmetesnek tartott ízeltlábú állatok felé. Igyekszik kíváncsiságukat felkelteni, bemutatni e csoport hihetetlen sokféleségét, képviselőinek esztétikai szépségét.

1.1. "Bogár"-gyár (4 óra)

Embernagyságú rovart felszerelve, szemlélve könnyen felismerhető, hogy mitől rovar a rovar. Azért megszemléljük újdonsült ismerőseinket életnagyságban is az erdőben és a réten, majd különféle játékos feladatok segítenek, hogy holnap, sőt jövőre se keverjük össze a bogarat a pókkal, és egy hangyát látva ne kiáltsunk fel, hogy ott egy bogár!

1.2. Túlélő leckék (4 óra)

A rovarok - amelyekről már megtudták a gyerekek, hogy vannak, és hogyan néznek ki - életre kelnek: táplálkoznak, megszületnek és fejlődnek, kommunikálnak, védekeznek, rejtőzködnek stb. Egy valamirevaló rovarnak meg kell tanulnia néhány alapvető leckét, ha néhány napnál tovább akar élni.

1.3. Vizes leckék (4,5 óra)

A gyerekek a Szikrai-holtágnál ismerkednek a vízi rokonokkal, és azt firtatják, mi az, ami őket a vízi életmódra alkalmassá teszi. Tekintve, hogy az embergyerek alapvetően nem tavi lény, a gumicsizma nem hátrány.

 

Önálló modulok  

Tőserdő Patikája 

Nem is gondolnánk, hogy az útszélek, kertjeink gyomfajainak többsége gyógynövény. Hát még a Tőserdő változatos növényzete mennyi olyan fajt rejteget, amely gyógyító hatással rendelkezik! Ezekből mutatunk be néhányat, és természetesen a gyógynövények rendkívül sokoldalú felhasználását is alaposan körbejárjuk, kipróbáljuk. Készítünk sebolajat, illatpárnát, teát főzünk, borogatunk.

A modulban szüksége lesz mindenkinek fél pár, lehetőleg színes, mintás zoknira. Minden otthonban akad olyan, aminek eltűnt a párja, de még nem dobták ki, mert a remény hal meg utoljára... Na, ilyenből kellene egy. (Véletlenül sem venni!)

Hód és más

Európa legnagyobb rágcsálója, amit a 200 évvel ezelőtt kipusztítottak Magyarországról, néhány évtizede újra köztünk él és virul. Ezen a területen is él néhány család, de ritkán láthatók, mert a hódok éjszaka aktívak. Ez a különleges emlős az alkalmazkodás mintapéldája - minden porcikája a vízi életmódra termett. Interaktív foglalkozások során nemcsak a hódról, de az ártéri élőhelyekről és az alkalmazkodásról is sokat tanulhatnak a gyerekek.

Erdei Hétpróba

Az erdő ezernyi kalandot rejt! Ebből hetet veszünk sorra, amit a részvevők csapatokban teljesítenek. Bevezető modulnak kiváló, mert miközben jól megmozgatja a gyerekeket, észrevétlenül megteremti az otthoni, sokszor városi környezetből a természetes környezetbe történő átmenetet, segíti a beilleszkedést.

Élet a Bronzkorban (A Tiszaalpári földvár népe)

A tanulók a helyreállított tiszaalpári Várdombnál ismerkednek a bronzkorban a Tisza mellett élő emberek életével, mindennapjaival, nemcsak elméletben. Szövés, vesszőkerítés-készítése, lepénykenyér sütése, gabonaőrlés az akkori mindennapok része volt, most ebbe kóstolhatnak bele a diákok.

(Tiszaalpár 8 km-es gyalogtúrával (nem mindig járható az út!) vagy vonattal közelíthető meg az Erdei Iskolától. Célszerű egész napos programnak tervezni. Az ebéd az EI-ban étkezést biztosító vállalkozó tiszaalpári éttermében megoldható. A túrával egybekötött egész napos program ára 800 Ft/fő.)

Madarak otthon

A diákok megismerkednek néhány, a Tőserdőben és környékén élő madárral, majd belekóstolnak a vonuló és az áttelelő madarak nem éppen könnyű életébe.

Kontyvirág túra

A 3,5 km-es rövid túra során minden jellegzetes ártéri élőhelyet felfedezhetünk. Út közben meg-megállunk, játszunk, vagy fontos megbízatást teljesítünk. Egy biztos, füleket és szemeket nem árt nyitva tartani! (Galéria itt: link)

Az égbolt titkai

A kecskeméti Planetárium munkatársa diavetítéses előadáson alapvető csillagászati ismeretekkel látja el a gyerekeket a korcsoportnak megfelelően. Utána a csillagos égboltot csillagászati távcsövön keresztül csodálhatjuk.

Látjuk a fától az erdőt!

Fák nélkül nem lenne élet a Földön. A fák a természet óriásai. A legidősebb élőlény - természetesen egy fa - 4700 esztendős. Egyetlen tölgyfa lakosságát tekintve nem marad el Budapesttől. Főként alsós diákoknak szól ez a modul, amelyben játékos, kreatív foglálkozások során ismerkednek a Föld e csodálatra- és tiszteletreméltó teremtményeivel.

A gabonaszemtől a kenyérig

Kenyeret dagasztunk, s kemencében megsütjük, s míg a kenyér kel vagy sül, azalatt játékosan ismerkedünk a gabonafajtákkal, a kenyérsütés hagyományos menetével, az ezzel kapcsolatos szokásokkal.

 

2. Felsősök részére:

A Tisza krónikája 

A program célja, hogy diákok zömmel önálló tevékenységek során összeállítsák a Tisza történetét, és eközben rádöbbenjenek arra, hogy az ember alapvetően megváltoztatta a Tisza működését és élővilágát. (Galéria itt: link)

2.1. Ráhangolódó (4 óra)

Az első foglalkozáson különböző vizes játékokat játszunk, melynek célja, hogy a tanulók oldódjanak, ismerkedjenek az erdei iskolai környezettel. Aztán a víz körforgásával foglalkozó játékon keresztül közelítünk a víz, a folyó, a Tisza témaköréhez, melyekkel kapcsolatban érdekes, kreatív feladatokat kell megoldaniuk csapatokban.

2.2. - 2.3. Munkálkodó (4-4 óra)

A két modul során 3-3 hosszabb, játékos, kreatív vagy problémamegoldó feladattal találkoznak az 5-6 fős csapatok, melyek mindegyike a Tisza múltjának egy szeletét villantja fel. A hat témakör: egy folyó kialakulása és jellegzetes szakaszai, halászeszköz-makettek készítése, a fokok szerepe egy folyó életében, ártéri gazdálkodás (társasjáték), az ártér hasznai, az árterek egy emblematikus állata ? a hód (társasjáték).

 2.4. Bemutató (4 óra)

Az előző két modul során felszedett sok-sok ismeretmorzsa szintetizálása, feldolgozása csapatonként 5-6 perces kreatív bemutató keretében történik. Utána a Tőserdő hagyományosan használt gyógyító és ehető növényeivel, gombáival ismerkedünk az EI környékén.

2.5. Problémázó (4 óra)

Ez a modul a problémákról szól. Miért baj, hogy kiirtották a folyómenti erdőket? (demonstráció) Milyen katasztrofális következményei vannak a jószándékú folyószabályozásnak? (terepasztali demonstráció) Hogyan szennyezzük folyóinkat? (terepasztali demonstráció). Utána a Szikrai holtágnál végre vízi élőlényekkel is találkozunk, melyek némán is sokat mondanak a víz minőségéről.

2.6. Kitekintő (4 óra)

Összefoglaljuk, amit a Tisza történetéről megtudtunk. Majd egy szituációs játékban a tanulók egy képzeletbeli folyómenti település, Tiszamadaras különböző érdekcsoportjait személyesítik meg. Olyan döntéshelyzetekbe kerülnek, melyekkel a településsel határos vizes élőhelyekre pozitív vagy negatív hatást fejtenek ki, s döntésük következményeit ?saját bőrükön? tapasztalják.

 

Önálló modulok

Tőserdő Patikája 

Nem is gondolnánk, hogy az útszélek, kertjeink gyomfajainak többsége gyógynövény. Hát még a Tőserdő változatos növényzete mennyi olyan fajt rejteget, amely gyógyító hatással rendelkezik! Ezekből mutatunk be néhányat, és természetesen a gyógynövények rendkívül sokoldalú felhasználását is alaposan körbejárjuk, kipróbáljuk. Készítünk sebolajat, illatpárnát, teát főzünk, borogatunk.

A modulban szüksége lesz mindenkinek fél pár, lehetőleg színes, mintás zoknira. Minden otthonban akad olyan, aminek eltűnt a párja, de még nem dobták ki, mert a remény hal meg utoljára... Na, ilyenből kellene egy. (Véletlenül sem venni!)

Hód és más

Európa legnagyobb rágcsálója, amit a 200 évvel ezelőtt kipusztítottak Magyarországról, néhány évtizede újra köztünk él és virul. Ezen a területen is él néhány család, de ritkán láthatók, mert a hódok éjszaka aktívak. Ez a különleges emlős az alkalmazkodás mintapéldája - minden porcikája a vízi életmódra termett. Interaktív foglalkozások során nemcsak a hódról, de az ártéri élőhelyekről és az alkalmazkodásról is sokat tanulhatnak a gyerekek.

Erdei Hétpróba

Az erdő ezernyi kalandot rejt! Ebből hetet veszünk sorra, amit a részvevők csapatokban teljesítenek. Bevezető modulnak kiváló, mert miközben jól megmozgatja a gyerekeket, észrevétlenül megteremti az otthoni, sokszor városi környezetből a természetes környezetbe történő átmenetet, segíti a beilleszkedést.

Élet a bronzkorban (A Tiszaalpári földvár népe)

A tanulók a helyreállított tiszaalpári Várdombnál ismerkednek a bronzkorban a Tisza mellett élő emberek életével, mindennapjaival, nemcsak elméletben. Szövés, vesszőkerítés-készítése, lepénykenyér sütése, gabonaőrlés az akkori mindennapok része volt, most ebbe kóstolhatnak bele a diákok.

(Tiszaalpár 8 km-es gyalogtúrával (nem mindig járható az út!) vagy vonattal közelíthető meg az Erdei Iskolától. Célszerű egész napos programnak tervezni. Az ebéd az EI-ban étkezést biztosító vállalkozó tiszaalpári éttermében megoldható. A túrával egybekötött egész napos program ára 800 Ft/fő.)

Madarat tolláról 

A diákok kreatív és játékos feladatok keretében megismerkednek néhány, a Tőserdőben és környékén élő madárral. Hangokat utánoznak, piktogrammal jegyzetelnek, szaladgálnak és keresgélnek, sőt még verset is írnak.

Mint a madár

Vajon milyen a madarak élete? Szerepjátékokon, társasjátékokon keresztül most belekóstolhatnak a diákok a madárvonulás, fiókanevelés kihívásaiba, és próbát tehetnek a táplálkozás terén is.

Nyomozás a víz körül 

A gyerekek a vizek szennyezéséről, a biológiai vízminősítésről szereznek ismereteket játékokon keresztül majd meg is vizsgálják a Szikrai holtág ökológiai állapotát. Gumicsizma ajánlott.

Az éjszaka állatai

Egy félreértett állatcsoporttal, a denevérekkel foglalkozunk. Megpróbáljuk szétzúzni a megkövesedett mítoszokat és hiedelmeket, s helyettük olyan valóságos, ám nem kevésbé különleges képességeiket megfejteni, mint a repülés, a ?beépített radar? és a fejjel lefelé csüngés. Az éj leple alatt pedig denevér-detektorral ?vadászunk? az sötétség uraira.

Az élet játéka 

Szerepjáték, melynek során a résztvevők saját bőrükön tapasztalják meg, hogyan működik egy erdei életközösség. A tanulók az állatok három csoportjának valamelyikét (növényevők, mindenevők és ragadozók) vagy az állatokra ható tényezők egyikét (betegség, időjárási tényezők, ember) jelenítik meg, és "élet-halál" küzdelmet vívnak az erdőben, fák között bújkálva.

Ártéri gazdálkodás 

A fokgazdálkodás annak példája, hogy az ember nemcsak rombolni, pusztítani képes környezetét, de szelíd beavatkozásaival akár Édenkertet is alkothat, ami az élővilágot és az azzal együttélő embert is gazdagítja. Miután kitapasztalták, hogyan lesz a mocsárvilágból virágzó ártéri gazdaság, élő társasjátékot játszanak, feladatokat oldanak meg a gyerekek.

Kontyvirág túra 

A 3,5 km-es rövid túra során minden jellegzetes ártéri élőhelyet felfedezhetünk. Érdemes a jellegzetesebb erdőalkotó fákat megjegyezni, mert a túra második felében az elrejtett tárgyak csak eme ismeretek birtokában lelhetők fel! (Galéria itt: link)

Az égbolt titkai 

A kecskeméti Planetárium munkatársa diavetítéses előadáson alapvető csillagászati ismeretekkel látja el a gyerekeket a korcsoportnak megfelelően. Utána a csillagos égboltot csillagászati távcsövön keresztül csodálhatjuk. 

A gabonaszemtől a kenyérig 

Kenyeret dagasztunk, s kemencében megsütjük, s míg a kenyér kel vagy sül, azalatt játékosan ismerkedünk a gabonafajtákkal, a kenyérsütés hagyományos menetével, az ezzel kapcsolatos szokásokkal.

A változatosság kedvéért - A Biológiai sokféleség

Tényleg annyira fontos, hogy a túzok ne tűnjön el Magyarországról? Észre se vennénk. Vagy mégis? Mit jelent az, hogy minél nagyobb a biodiverzitás, annál stabilabb egy rendszer? Nekem, személy szerint van-e szerepem a környezetem, sőt a Föld sokféleségének megőrzésében? Mindezekre választ kapunk a rövid előadásból, terepi felmérésből és egy izgalmas öko-társasjátékból felépülő modulban.

 

Valamennyi modul időtartama 4 tanóra, azaz kb. 180 perc.


Kézműves foglalkozások

Agyagozás

Figurákat, edénykéket formázunk. (Gödörégetésre van lehetőség, ami az elkészítést követően 2-3 nap múlva végezhető.)

Nemezelés

Labda, karkötő, tűpárna, tulipán készülhet a gyapjúcsomóból.

Gyékénymunka

Egyszerű gyékénytutajt alkotunk, amit vízre is bocsátunk.

Csuhézás

Kezünk alól szitakötő kerül ki!

 

A BÁRSONY LOVASUDVAR PROGRAMJA

Lovaglás, kocsikázás, lovas bemutatók

Érd.: Bársony Anett +36-30-325-9586

 

Téli erdei iskola modulok

1. Kontyvirág túra

A téli Tőserdő felfedezése során kiderül, hogy a természet nem hal meg télen sem.

2. Téli madárvédelem

Miért és hogyan segítsük tollas barátainkat a zord évszakban? Madáretetőt készítünk és alaposan megvitatjuk, mi kerüljön bele.

3. Az élet játéka

Szerepjáték, melynek során a résztvevők saját bőrükön tapasztalják meg, hogyan működik egy erdei életközösség. A tanulók az állatok három csoportjának valamelyikét (növényevők, mindenevők és ragadozók) vagy az állatokra ható tényezők egyikét (betegség, időjárási tényezők, ember) jelenítik meg, és "élet-halál" küzdelmet vívnak az erdőben, fák között bújkálva.

4. Egyedül a téli erdőben

5-6 fős csapatok egy hátizsáknyi felszereléssel kipróbálhatják rátermettségüket erdei hajlék készítésében, tűzrakásban, élelemszerzésben és -készítésben.

5. Szembenézünk a téllel

Hogyan küzdenek meg egyes állatok a téli hideggel és élelemhiánnyal? Most kipróbáljuk, utánajárunk, megtudjuk, megtapasztaljuk.

6. Forró nyomon

Nyomokkal ismerkedünk, nyomokat keresünk és követünk az erdőben. És kiderül, hogy nemcsak a lábnyomokra érdemes figyelni...

 

Cím: Kontyvirág Erdei Iskola,

Lakitelek-Tőserdő, Szikra 65/a

Levelezési cím: Kiskunsági Nemzeti Park Igazgatóság

6000 Kecskemét, Liszt F. u. 19. 

telefon: Bártol Réka +36-30-475-9655
e-mail:  info@kontyvirag.hu